Prima campanie de promovare a României creativă, logică și gratis din epoca modernă vine de la Biroul de Turism de la Londra. E simplă, nu e rocket science (marketingul în general nu e rocket science) și ne face treaba foarte bine: Transilvania se promovează prin personajele animației de succes Hotel Transilvania 2, făcând astfel ce țări mai dibace la vândut turism au făcut de multă vreme: Norvegia s-a înfrățit cu Frozen și a cunoscut o creștere de 37% la vânzările de pachete turistice, Canada s-a sprijinit de Twilight Saga, iar Noua Zeelandă s-a cocoțat pe The Hobbit la pachet cu Air New Zealand.
Sunt fericită că s-a întâmplat asta în premieră la Londra pentru că acolo șef la biroul de turism e prietenul meu Răzvan Marc (un om cu performanțe notabile și în alte industrii înainte de a ajunge la turism), dar mi-aș dori ca inițiativele de felul ăsta să răsară ca ciupercile după ploaie într-o pădure românească. Mai jos, i-am luat un interviu lui Răzvan, în care ne explică pe scurt ce-are Transilvania cu Hotel Transilvania.
Cum ți-a venit ideea să promovezi România cu un film?
Eu imi doream sa aduc James Bond in Romania. Adica macar o scena din noul Bond sa fie filmata in Romania. Iti dai seama ce reclama era asta. Asa ca i-am contactat pe cei de la Sony dar era cam tarziu. Cand s-a apropiat lansarea Hotel Transylvania 2 m-au contactat ei. Era undeva in vara 2015 exact in zilele in care aflasem si ca Transylvania va fi destinatia nr. 1 in topul Lonely Planet pe 2016. Asa ca planetele s-au aliniat cum nu se poate mai bine. Oricum, nu renunt la idea cu Bond. Si, sa nu uitam, in cativa ani va iesi si Hotel Transylvania 3. Deci aventura continua.
Cât de greu a fost să ajungi la o înțelegere cu Sony?
Mi-a fost greu. Am avut mai multe runde de negocieri. Pe ei ii interesa sa promoveze filmul. Pe mine destinatia. Nu mai are rost sa-ti povestesc motivele pentru care nu am colaborat la lansarea cinematografica la HT2, e bine ca am resuit sa colaboram pana la urma la lansarea pe DVD. Am mers pe o promovare reciproca pentru a mentine costurile la minimum sau pentru a elimina orice cost. Folosirea personajelor din HT2 costa enorm iar Romania nu are bani de asa ceva.
Care sunt costurile acestei campanii?
Aceasta campanie nu ne-a costat niciun ban. ANT nu are un buget de promovare foarte mare anul acesta asa ca strategia este sa gasim acest tip de parteneriate in care sa maximizam expunerea fara a scoate bani din buzunar. Asta se traduce prin multa munca. Minutioasa, profesionista,la obiect, munca. Sony Pictures e un brand global si personal am invatat multe din colaborarea cu ei. A durat mult pana am ales locatii, agentii partenere, hoteluri pentru ziaristi, linii aeriene, ore de plecare, sosire, vizite, fotografii, meniuri amanuntite de la mic dejun la cina, bauturi si snack-uri. Totul a fost programat la minut, pus pe hartie si agreat de toate partile.
Ce expunere aduce campania asta comparativ cu una convențională?
Pe langa faptul ca tot acest tam-tam cu Transilvania care se face in jurul lansarii HT2 pe DVD completeaza si plasarea pe primul loc in topul regiunilor pe 2016 realizat de Lonely Planet, parteneriatul cu un film da posibilitatea spectatorului, potentialului turist de a lega de ceva, de altceva decat stirile urate de la televizor, destinatia. Si acest lucru e cel mai mare castig. Pe langa faptul ca se pomeneste de Romania peste tot – deci destinatia se fixeaza in mintea potentialului turist mult mai usor. In plus, am insistat ca peste tot sa se scrie de Romania, de Transilvania din Romania. Am avut surprize pe aici prin Anglia sa constat ca multi nu stiu ca Transilvania este in Romania.
Cum se desfășoară exact această campanie? Ce obiective are ea și care sunt etapele?
Campania dureaza o luna. De acum pana la mijlocul lui martie. Perioada ideala, perioada in care cei mai multi turisti isi fac planuri pentru vacanta de vara. Pe langa articolele si machetele de concurs ce apar in presa, foarte importante sunt campania pe Virgin Media (pe mobil, online, pe TV, in magazine, la radio) avand ca premiu o saptamana de vacanta pentru o familie cu doi copii in Romania si campania din lantul de restaurante Harry Ramsden’s. Aceasta din urma mi s-a parut cea mai creativa. Harry Ramsden’s este un lant de peste 40 de restaurante de fish and chips din Marea Britanie. Deci nu vorbim doar de Londra. Familiile cu copii – pentru ca lor li se adreseaza campania, HT2 fiind un film de familie pana la urma, ajung in restaurante, sunt intampinati de standee-uri cu personajele din HT2 pe care scrie mare” castiga o vacanta in Romania”, se aseaza la masa, primesc meniul, personalizat cu HT2, sigla Romaniei si a firmelor partenere, iar copiii primesc o coala de hartie unde sunt invitati sa coloreze un monstru din HT2; adultilor li se da si formularul de participare la concurs pe care trebuie sa-l completeze. Toate poarta sigla Romaniei. Castigatorul e ales prin tragere la sorti. Simplu. A, si banuiesc ca dupa ce fac lucrurile astea, mananca.
Obiectivele sunt clare, cele stabilite de la inceput: promovarea filmului si a destinatiei Transilvania, Romania.
Cred ca ar trebuii sa ne aducem aminte si de castigatorii romani in fotografie la Sony Awards