Perlele de la BAC și îngrozitoarea nerușinare

FullSizeRender(3)An de an, subiectul de rezistență al presei române despre bacalaureat stă sub titlul “Perlele elevilor la bac”. Am citit și eu nenumărate articole de acest fel și m-am înspăimântat. Nu de faptul că niște adolescenți au spus prostii într-o lucrare, nu de faptul că generații la rând de elevi n-au priceput nimic din păsăreasca sinistrelor comentarii literare, ci de nerușinarea și cruzimea profesorilor care pun în circulație așa ceva.

Actul de a colecționa și apoi da spre publicare prostiile elevilor arată în primul rând o lipsă de responsabilitate uriașă a profesorului care face așa ceva. Adică tu, râzi, mă scuzați, ca prostul, în public, de produsele muncii tale. Și pentru că ești mândru de această sinistră situație vrei să râdă și alții. Profesorii i-au trecut clasa pe acești elevi, i-au băgat în examene ca să îi arate cu degetul și să strige: “uite, bă, ce prost ești!” E o atitudine golănească în care se vede cam câte parale dau acești profesori pe meseria lor și pe elevi.

De câțiva ani, de când cu explozia Facebook în România, aceste articole se văd obsedant în feed-urile noastre. Se distribuie în draci, merg a-ntâia, deci autorii perlelor se vor recunoaște iar și iar sub comentarii de felul “ce tâmpiți”, “ia uite ce varză sunt”, “ha, ha, viitorul țării”. E o formă de bullying incredibilă, care poate destabiliza un tânăr de 18 ani. Acești elevi care au produs perlele nu au învățat, poate unii vor învăța, alții nu. Unii vor face meserii unde să știi ce e cu Enigma Otiliei nu e necesar. Fiecare om are un drum în viață și câștigă o bucată de pâine și nu pricep de unde atâta furie și poftă de sânge la noi. N-au ucis pe nimeni, n-au nenorocit pe nimeni. Doar nu le-a plăcut la școală și n-au luat bacul. De ce trebuie să îi pedepsim așa? Și din nou, cam cât de slab de minte trebuie să fie un profesor ca să facă publice perlele și să nu se gândească deloc la consecințe? Cam ce nivel de comunicare are el cu elevii lui? Dar oare ce e capabil să îi învețe?

În rest, perlele astea nu ne fac mai deștepți și nici nu ne înveselesc prea tare. Cele mai multe arată că absolvenții nu înțeleg mare lucru din programa școlară și că încearcă disperat să își apropie textele literare de propria experiență. Am văzut fraze în care își declarau empatia față de un personaj cu o biografie apropiată de a lor. Asta nu e atât de în neregulă, până la urmă, au citit textul și au încercat din răsputeri să cupleze cu el cumva, oricum. Între un elev care face asta și unul care reproduce un comentariu tembel scris de un profesor mediocru, oricând primul e mai valoros pentru societate.

Nu pricep de ce Ministerul Educației nu oprește prosteala asta generală cu perlele. Poate se distrează și ei copios de cât de proști sunt elevii, vai, fată, nu ca noi, ăștia care ducem învățământul românesc pe cele mai înalte culmi. Poate nu se distrează, dar nici nu le pasă.

 

Când nu scriu pe blog, scriu povestiri. Unele au devenit o carte care se poate comanda de aici.

Share this...

Leave a Comment