Topul prostiilor de pe internet

Sigur, față de minciunile grosolane servite de politicieni și față de gogorițele aruncate în piața publică de presa română, păcălelile de Facebook sunt în general inofensive și distractive. Totuși, ele apar frecvent și găsesc și destui mușterii care să le creadă.

1. Ultima prostioară de pe rețele este copacul care înflorește o singură dată la 20 de ani și face fructe în formă de femeie. El se numește Narilatha și se găsește în zona himalayană a Indiei. Uneori, poza cu pricina apare și sub numele de copacul Nareepol și e localizată în Thailanda. Sigur, e foarte greu să crezi așa o istorie, dar oamenii sunt foarte sensibili la poze fotoșopate. De fapt, povestea vine dintr-un mit budist despre un asemenea copac, care însă poartă numele de Nariphon.

2. Femeia cu trei sâni a sucit mințile utilizatorilor de rețele sociale câteva săptămâni la rând. O bimbo care și-a mai făcut publicitate pe internet prin diverse scandaluri, a postat un selfie cu ea și cei trei sâni ai ei, obținuți, preciza ea, prin operație estetică. Tâmpenia s-a dezumflat atunci când femeia trisânică și-a pierdut bagajul pe aeroportul din Tampa și a depus o cerere de recuperare, inclusiv pentru o proteză cu trei sâni.

3. Vaccinurile provoacă autism, plus alte sute de chestii. Asta e o istorioară periculoasă care se învârte de ani de zile pe bloguri dubioase, în toate limbile pământului. Doctorul Andrew Wakefield a publicat în 1998 un studiu în care lega autismul de vaccinul ROR. Între timp, s-a dovedit că Wakefield a luat aproape o jumătate de milion de lire sterline de la niște avocați care se ocupau cu procese în domeniul pharma ca să falsifice datele subiecților din studiu. Și-a pierdut dreptul de practică și a fost clar demonstrat că totul a fost o fraudă. Totuși, isteria a continuat, prin vocile suave ale unor vedete de mâna a doua de la Hollywood care au învățat biologie și chimie la fără frecvență. Când citești un studiu științific, încearcă să nu fie pe blogul “aventurile lui Olivia X” sau pe blogul “papa bun din verzituri”, ci într-o publicație științifică. Cum nici aceste reviste nu sunt lipsite de eroare, documentați-vă din mai multe surse, tot din  mediul științific, nu din categoria “ador conspirațiile și fără ele viața e gri”.

4. Pozele cu mașini, telefoane, gadgeturi scumpe la care dai share și câștigi. Mercedes, Apple sau Sony își fac marketing ca niște oameni, iar dacă organizează concursuri ele au un mecanism clar de funcționare, termeni și condiții și sunt anunțate pe site-urile oficiale sau alte medii de  încredere. Niciodată, nici o companie serioasă și cu mintea acasă nu va face concurs cu like&share pe Facebook, măcar pentru simplu motiv că Gigel care dă share are profilul setat pe privat și nu îi vezi share-ul, ca să nu mai discutăm despre lipsa eficienței unui asemenea concurs pentru companie. Prin urmare, concurs cu like&share fac companiile foarte mici (buticuri) și companiile mai mari (românești) care își lasă conturile de Facebook pe mâna unor copilași fără habar de social media.

5. Vedete care mor cel puțin o dată pe an. Macaulay Culkin și Cesar Milan au murit în ultima vreme, dacă e să credem site-urile de știri false, cum e citatul și distribuitul National Report. Dacă BBC nu știe de moartea lor, nici Reuters, nici France Press, nici NY Times, înseamnă că moartea lor nu există. Există din ce în ce mai multe site-uri de știri inventate care trăiesc confortabil pe spinarea utilizatorilor entuziaști și naivi. Pentru ei, credulitatea noastră e luată în calcul în planul de afaceri.

6. Lămâile vindecă cancerul. Anul ăsta. La anul, prunele, acum doi ani ceaiul verde. E din nou, un fals periculos care, din nefericire, pe fondul unei foarte proaste educații științifice, în România ajunge și în media mainstream. Dacă CNA-ul ar fi o instituție în slujba oamenilor obișnuiți, nu a politicienilor, cei care pun în circulație asemenea mizerii pe canalele media clasice, ar trebui să plătească amenzi de milioane. Când primul cancer va fi vindecat cu oțet balsamic sau similar, vor fi transmisiuni în direct pe CNN, Oprah o să îi ia un interviu-maraton vindecatului, iar premiul Nobel pentru medicină se va desființa pentru că orice efort de cercetare va fi inutil.

7. Declarațiile pe propria răspundere că nu îi cedezi lui Facebook dreptul de folosire al pozelor tale. Am văzut cu uimire cum oameni care vând consultanță de comunicare dădeau cu copy/paste pe wall-ul lor acestei babilonii: “Due to the fact that Facebook has chosen to involve software that will allow the theft of my personal information, I state: at this date of November 27, 2014, in response to the new guidelines of Facebook, pursuant to articles L.111, 112 and 113 of the code of intellectual property, I declare that my rights are attached to all my personal data drawings, paintings, photos, video, texts etc…. published on my profile and my page. For commercial use of the foregoing my written consent is required at all times.” Când intri pe Facebook ești de acord cu niște termeni și condiții care definesc relația ta cu rețeaua socială. Dacă nu îți convine, îți ștergi contul, declarațiile tale publice cu ce vrei sau nu vrei să se întâmple cu pozele tale n-au nici o importanță. Și oricum, Facebook nu îți vinde pozele, nu de alta, dar cel mai probabil sunt proaste.

8. Poza cu un copil foarte bolnav, operat, rănit pe care dacă o distribui, Facebook donează 1 euro/dolar către copil. E o păcăleală crudă și grosolană. Facebook, ca orice companie sau individ cu capul pe umeri din lumea asta, nu donează condiționat și nu donează unor persoane fizice bani. Zuckerberg și soția sunt cei mai mari filantropi de pe Terra în momentul de față, iar donațiile lor sunt administrate de un fond special care are multă treabă și n-ar reuși să strângă și like-uri și share-uri de la cetățenii îngrijorați.