Cand sa (nu) sponsorizezi o emisiune de travel

Ani buni (vreo 5) am adunat bani de pe piaţă ca să înfăptuim emisiunea Bazar (TVR2). Am lucrat cu agenţii de turism româneşti şi străine, hoteluri, asociaţii din turism (străine), autorităţi de turism, ba chiar şi cu o companie care exploatează resurse minerale, făcând mai mult sau mai puţin ceva ce se numeşte branded entertainment. Sponsorii care veneau din industrii turistice mai dezvoltate ştiau exact ce vor: să facem o emisiune la care să se uite publicul. Întâmplător, asta doream şi noi, aşa că toate erau bune. Cu una-două excepţii minuscule, ne-am văzut împreună de interes şi rezultatele au fost foarte bune. Poate dacă erau mai multe agenţii de turism dornice să se promoveze la televizor, am fi mai făcut încă vreo sută de episoade, dar asta e o poveste separată. Din umila mea experienţă, care a adus sponsorilor emisiunii prin difuzări în premieră şi reluări, un public de minimum 500-600 de mii de telespectatori pe episod, la nişte costuri minuscule, am să fac un mic ghid de “când să nu sponsorizezi o emisiune de travel”.

  • X şi Y vin la agenţie cu un proiect magnific. Mai întâi cer nişte bani acolo, apoi la negocieri lasă de la ei în mod generos şi cer doar masă, casă şi transport. Nu au alt sponsor secundar, însă se vor descurca ei cumva. În producţia video nu există descurcat. Dacă oamenii care fac emisiunea nu cer bani, ei nu sunt profesionişti. Profesioniştii trăiesc din munca lor, nu îşi pot pierde timpul cu filmări săptămâni la rând, fără a primi bani. Mai ales că filmarea nu e plimbare, în ciuda credinţei generale.
  • X si Y vin la agentie cu un proiect magnific. Nu ştiu însă ce vinde agenţia şi ce produse ar putea ea promova. N-au dat cu ochiul nici pe site, să vadă un circuit, o ofertă, dar au clar în cap că trebuie să filmeze în Tajikistan, Thailanda şi Tenerife. Emisiunea se va numi T de la Vacanţa perfectă.  Când agenţia declină oferta cu Tajikistan, înlocuiesc repede cu Franţa şi îţi spun că la o adică emisiunea se poate numi altfel. Deci X şi Y n-au nimic în cap şi nici n-or să îţi facă în veci vreun serviciu comercial valabil. Te poţi aştepta însă la nişte dandanale de la ei cu T mare de la tâmpiţi.
  • X şi Y vin la agenţie cu un proiect magnific. Vor ca în el, pe lângă frumuseţile destinaţiilor prezentate să îi ia un interviu Directorului General, pe care îl numesc Domnul Director General. Apoi, mai doresc să ia interviuri tuturor Domnilor General Manageri ai tuturor hotelurilor cu care sunteţi parteneri şi tuturor Domnilor Şefi inventaţi vreodată. Vor asezona cu un interviu cu Excelenţa Sa Domnul Ambasador şi vor face o emisiune distinsă. Desigur, la această emisiune distinsă nu se va uita nimeni, deci dacă vreţi să plătiţi pentru gâdilarea la televizor al orgoliului rubedeniilor mai needucate ale directorului general (că directorul se presupune că e mai deştept de-atât), plătiţi. Numai că şi asta se poate face mai inteligent de-atât.
  • X şi Y vin la agenţie cu un proiect magnific. Sunt nişte oameni atât de drăguţi şi atât de deschişi încât vă vor lăsa pe voi să hotărâţi tot ce vor filma. Dacă ar şti meserie nu v-ar lăsa să faceţi asta, ci ar negocia conţinutul, astfel încât să iasă un produs bun de televiziune. Ar încărca programul, nu l-ar descărca, v-ar explica cât durează să facă fiecare lucru şi cum trebuie să arate rezultatul final. Dar la televiziune, fotbal şi politică se pricepe toată lumea.
  • X şi Y vin la agenţie cu un proiect magnific. Ştiu bine că anul ăsta Antalya e la modă şi promit că o să filmeze ceva frumos, bagă şi Istanbulul, care e la o zvârlitură de băţ în film. Au făcut emisiuni până la loc comanda, ştiu toate vedetele. De pildă, Delia a fost în Thailanda şi a filmat un clip. Vor şi ei să facă emisiune acolo, dar la vară, ca n-are rost acum, aşteaptă să fie cald. Dar ce-or vorbi ăia acolo? Chineză? Oare să plătească translator când se duc? Se descurcă ei, bubuie de ştiinţă audio-vizuală şi expertiză în ţări exotice, au fost şi trimişi de televiziunea pentru care lucrează în deplasare în Coreea de Nord şi au vrut să meargă şi în sud, dar nu i-au lăsat ăia, oameni a naibii.

Mă opresc cu X şi Y pentru că o pot ţine aşa până poimâine. Le doresc totuşi succes şi sunt convinsă că un sponsor pe măsura lor, undeva acolo, în această lume mare îi aşteaptă. Cu bani pentru o emisiune, un blog, un site, o revistă, ceva, orice, contează  doar că proiectul e magnific.

Enhanced by Zemanta
Tags: agentii de turism, Antalya, braded entertainment, emisiune de travel, emisiunea Bazar, France, România, sonsor, sponsorizari, Tajikistan, Tenerife

Related Posts

by
Previous Post Next Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *