Targul de Turism, pe-alocuri vesel, pe-alocuri trist

Am dat o scurtă tură duminică pe la Târgul de Turism al României. Agenţiile de turism au făcut ce fac ele mai bine, adică nişte oferte printate pe nişte A4, cu câteva excepţii. Aşadar, mai întâi lucrurile bune.

  • Paralela 45 (n-aş fi crezut, având în vedere modul de comunicare bătrânicios, cu vizualuri urâte şi uşor ridicol pe care îl practică) a lansat aplicaţii mobile şi pentru tabletă. M-am jucat cu cea pentru iPad, se mişca foarte bine, arăta bine. Ăsta e viitorul, aruncaţi naibii la coş maculatura aia urâtă pe care o produceţi, pentru că oamenii viitorului foarte apropiat nu vor mai bate fizic pavilioanele de la Romexpo să-şi ia o Turcie şi o Grecie la ofertă. Mama mea, anul ăsta, sunt 100% sigură că va fi convinsă pe Facebook în ce vacanţă să se ducă.
  • Happy Tour a avut singurul stand de agenţie, în rest, Dumnezeu cu mila, look demn de magazinul non-stop de la colţ. L-au avut şi pe moşul care a dat cadouri, am primit de la ei un avion de turtă dulce, aveau o maşină de zăpadă care îi zăpăcea pe copii (ingenios şi bine ţintit să îi zăpăceşti pe copii). Hostessele de la standul lor erau drăguţe, zâmbeau politicos şi agăţau clienţi cu pricepere.
  • Am văzut mici standuri pentru promovarea Chile, Argentina şi India. Dacă îi interesăm, e bine pentru piaţă.
  • Oamenii de la Ungaria erau simpatici şi drăguţi, printre foarte puţinii expozanţi care aveau feţe prietenoase şi nu voiau să ucidă clienţii din priviri. La fel şi la Portugalia (TAP).
  • Agenţiile mari, fără excepţie, au avut oferte bune ca preţ şi pentru iarnă şi pentru vară, de la destinaţii de masă până la unele mai exotice.

Acum lucruri şi bune şi rele.

  • Judeţul Neamţ avea un stand arătos, uşor cam aseptic, cu mult alb, dar suficient de armonios şi bine executat cât să atragă oameni. Totuşi, duminică la amiază ei închiseseră deja şandramaua. Nu pricep ce e atât de greu să începi când se începe şi să termini când se termină.
  • Multe destinaţii mici din mediul rural, promovate prin programul Regio. Din păcate standurile erau un coşmar, iar funcţionarii puşi acolo să stea momâi sau să se uite duşmănos la vizitatori. Imposibil să pui o întrebare, îţi îndesau în sacoşă o broşură urâtă şi cu asta basta.
  • Slovenia a avut stand, din păcate cei care se ocupau de el nu aveau nici cea mai mică idee cum să comunice cu vizitatorii. Eu am fost întrebată violent dacă mă interesează ceva anume din Slovenia, am răspuns că nu ştiu atât de multe despre Slovenia, dar aş vrea să aflu. N-am primit nici o informaţie, ci am pierdut atenţia interlocutoarei mele convinsă că trebuie să facă conversaţie numai cu persoanele care ştiu exact de vor de la Slovenia.
  • Defileul Lăpuşului a adus obiecte tradiţionale şi nuci şi a făcut un stand uman. Totuşi, din nou, expozanţii stăteau cu spatele şi trăiau în lumea lor. Cum oare să cumperi vacanţe de la nişte oameni care nu zâmbesc şi nu se uită în ochii tăi?
  • Egiptul a avut un stand cu elemente de decor interesante, dar care erau puse anapoda, alături de altele din alt film, astfel încât rezultatul final nu era vreo grozăvie.

La final chestiile de râsu-plânsu.

  • Christian Tour a decis să îi abuzeze auditiv pe toţi participanţii la Târg. Dacă se raportează depresii în rândul agenţilor de turism, de la asta e. A făcut un cântec vesel şi jenant ale cărui versuri, scrise de oameni mari cu priceperea unor copii de grădiniţă, spuneau “Christian, eşti un mare Don Juan.” N-am înţeles cum o agenţie de turism poate fi un mare Don Juan. Şi dacă e, îi foloseşte? Se vor simţi mai bine doamnele să cumpere excursii de la un Don Juan, adică un om pe care nu poţi conta? Dar domnii?
  • Cei mai mulţi oameni care lucrează în industria ospitalităţii sunt mega scârboşi. Nu zâmbesc, nu comunică, nu îi interesează.
  • “Redescoperă turismul monahal vâlcean” a fost culmea culmilor în materie de standuri. Aveau un banner groază care era ultra şifonat. Şi asta era tot.
  • 90% dintre cei care au luat bani de la Regio şi au făcut broşuri cu ei le-au umplut cu prostii, greşeli, inepţii, idioţenii din manuale de geografie de acum 40 de ani. În plus, cred că s-au jurat că trebuie să lucreze cu cei mai chiori graficieni de pe faţa pămîntului.

Concluziile: inovaţie puţină, agenţiile ratează startul în noua epocă digitală, nu sunt în stare să înţeleagă că lucrează pe una dintre cele mai dinamice pieţe din lume, o piaţă în continuă creştere. Destinaţiile româneşti fac nişte eforturi să se promoveze, dar o fac mediocru şi nu au nici o şansă în condiţiile competiţiei actuale de pe piaţa globală. Românul pare să fi ieşit din zodia “Antalya şi Paralia Katerini”, aşa că ni se propun noi destinaţii. Închei într-o notă constructivă cu o mică povestioară aflată când pregăteam un articol pentru The Industry. Se face că Noua Zeelandă avea mai puţini turişti decât trebuia. Aşa că într-o zi s-au făcut concedieri în masă la ministerul lor de turism şi au fost aduşi alţii, mai deştepţi, cărora le-au dat un buget mai mic. Ăia s-au pus pe treabă, au făcut una dintre cele mai inteligente campanii din turism şi au avut un plus de 20% străini veniţi în insule în primele 6 luni.

Enhanced by Zemanta

Comments

  1. […] de travel pentru Reader’s Digest și Esquire. Mai multe detalii despre ea găsiți pe blogul personal, de unde provine și textul de mai jos, reprodus cu acceptul […]